דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך גור לא לנשוך 

מאת    [ 24/07/2011 ]

מילים במאמר: 819   [ נצפה 3716 פעמים ]

כמעט כל בעל גור נתקל במצבים בהם נושך הגור  את בני המשפחה. הנשיכות הן בעיקר בידיים ,ברגליים, בנעליים ובבגדים. חשוב מאוד להגיב נכון לנשיכות אילו על מנת שהן תיפסקנה. תגובות לא נכונות עלולות לעודד את התופעה, לקלקל את היחסים עם הגור  (במיוחד אם נוקטים באלימות) ולהפריע להתפתחותו הנפשית הבריאה. במאמר אפרט כיצד לחנך את הגור לא לנשוך בני אדם.

רקע:  גורים נולדים ללא שיניים ומגיל 3 עד 6 שבועות  נובטות  שיני החלב (28 שיניים). שיני החלב חדות מאוד ומשמשות את הגור במעבר מחלב אם למזון מוצק. בערך בגיל 4 חודשים מתחיל תהליך חילוף שיני החלב בשיניים הקבועות . תהליך זה נמשך מספר חודשים ובסיומו יהיו לכלב 42 שיניים קבועות. הגור משתמש בפיו ושיניו על מנת לגלות את העולם סביבו ולתקשר עם הסביבתו.  מהרגע שהוא מתחיל לראות וללכת הוא מתחיל להשתמש בפיו ושיניו, תחילה על אימו ואחיו לשגר וככל שהוא מתפתיח ובטחונו העצמי גדל  גם כלפי הסביבה.

חשיפת הגור לגורים וכלבים אחרים היא חשובה ביותר לבריאותו הנפשית ולהתפתחותו החברתית של הגור (ראו מאמר "האם לחשוף גור שעדיין לא מחוסן"). כבר בשבועות חייו הראשונים הוא מתחיל במשחקי קרב ונשיכות עם אחיו לשגר ואימו. תוך כדי משחקים אלו הגור  לומד מיומנות מאוד חשובה הקשורה לנשיכה - עיכוב נשיכה. משמעות עיכוב הנשיכה היא שהגור לומד  לנשוךמבלי להכאיב.  ברגע שהוא נושך חזק מדי הגור הננשך ישמיע קול גבוה ויתרחק או יגיב באגרסיביות בחזרה. באופן זה לומד הגור במהירות כיצד לעכב את נשיכתו במהלך משחק.  אם לא ילמד זאת - אף אחד לא ירצה לשחק איתו.

מהרגע שהגור מגיע  הביתה ורוכש  קצת ביטחון הוא יפעיל  את   התנהגותו הטבעית  וישתמש בפיו ושיניו על מנת ליצור קשר עם הסביבה.  במרבית המקרים התנהגות זו  אינה מצביעה על תוקפנות ואינה מזיקה, אך יחד עם זאת חשוב להעלים אותה כי לנו היא לא נעימה. העיקרון המנחה בטיפול הוא חיזוק התנהגויות רצויות והתעלמות מהתנהגויות לא רצויות (ראו מאמר הבסיס לחינוך כלב) תוך כדי הבנת עולמו של הכלב והתחשבות בצרכיו. לעיסה ונשיכות של הגור את בני המשפחה היא התנהגות אותה נרצה להכחיד בעוד לעיסה של חפצים המיועדים לכך ומשחקי נשיכה עם כלבים וגורים אחרים היא התנהגות רצויה אותה נרצה לחזק. כלומר, נרצה לנתב את הנשיכות אך ורק לחפצים ולמשחקים עם כלבים אחרים.

עלינו לזכור שהגור זקוק לנשיכות וללעיסה ולכן עלינו לספק לו אלטרנטיבות. ישנם צעצועים המיועדים לכך, הכוונה לצעצועים מגומי קשיח (דוגמת קונג), חבלים וכו. בנוסף מומלץ לתת לגור טבעות עצם בקר (מח עצם): זוהי עצם בקר שמיועדת למרק, מבקשים מהקצב לפרוס אותה לטבעות של 2-3 ס"מ, מקפיאים ונותנים לגור קפוא. הגור יאכל תחילה את מח העצם שבתוך העצם ולאחר מכן יתחיל להתעסק עם העצם עצמה.  העצם הקפואה תקל על הגור את אי הנוחות בזמן תהליך חילוף השיניים ,תיתן לו תעסוקה וכן תתרום  לבריאות שיניו.

אם כך כיצד יש לנהוג בזמן נשיכה?

יש לומר לגור בשפתו שזה לא נעים לנו ולא נשחק איתו עם ימשיך. ובכן אנו אומרים בקול גבוה "איי" , מזדקפים, משלבים ידיים ומתעלמים ממנו לחלוטין דקה שתיים. חשוב מאוד שכל בני הבית יתנהגו באחידות על מנת שהמסר יהיה אחיד. בסופו של דבר הגור ילמד שברגע שהוא נושך - הוא לא יקבל תשומת לב. במקביל , במועד אחר במהלך אינטראקציה עם הגור יש להציע לו  חפץ כלשהו ביד אחת וביד השניה ללטף אותו, מעבר לחיזוק הקשר ולמידה שהקשר עם בני אדם הוא נעים - החפץ יעסיק את הגור וכך יקל עליו לא לנשוך אתכם בזמן שאתם מלטפים אותו. בנוסף כדאי לעודד משחקי נשיכה וקרב עם כלבים (ובעיקר גורים) אחרים. משחקים אלו חשובים מאוד להתפתחותו וכן יאפשרו נתיב נוסף לצורך של הגור להשתמש בפיו ושיניו.

כאשר הגור נושך אותנו בידיים קל לנו להתעלם (פשוט ננתק מגע ע"י כך שנזדקף) אך כאשר מדובר ברגליים לעיתים זה יותר קשה להתעלם, ולכן במקרה כזה נסית את צומת ליבו ע"י רעש כלשהו או נמשוך אותו למשחק באחד מהצעצועים שלו, לדוגמא נזרוק לו כדור או משהו שיביא. כלי עזר נוסף הוא רצועה.  חברו רצועה נשרכת לגור (כלומר רצועה מחוברת לקולר שלו אך לא קשורה לשום דבר אחר) וכאשר הגור מציק  יש  לומר "לא" ומיד למשוך ברצועה משיכה קצרה וחדה (אך לא חזקה). בצורה זו אפשר להרחיק את הגור מבלי שנצטרך לגעת בו ישירות.

מה לא לעשות ?


    • בשום פנים ואופן אין לדחוף אותו עם הידיים או הרגליים כי זה יעודד אותו להמשיך.

    • לא לשחק איתו משחקי משיכה כי זה מעודד את יצר הקרב שלו. המשחקים המומלצים הם זריקה והבאה.

    • לבקש מהילדים לא לשחק עם הכלב משחקי תופסת בהם הגור רץ אחריהם עד שהוא תופס אותם ברגל.

    • לא להשתמש באלימות בשום צורה כיון שיכולות להיות לזה השפעות שליליות בהתאם לאופיו של הגור. גורים יכולים להפוך ליותר תוקפניים או לחלופין לחששניים וחסרי ביטחון ולגלות יחס אמביבלנטי כלפי המשתמשים באלימות.

    • לא להשאיר ילדים קטנים לבד עם גור ללא השגחה.

זיכרו: עיקביות, אחידות והתמדה של כל האנשים הבאים  במגע עם הגור - הם המפתח להצלחה.

לסיכום, נשיכות של גורים הם דבר טבעי ובמרבית המקרים לא מצביעים על כך שהגור יהפוך לכלב תוקפן, אך יחד עם זאת היא תופעה שלא נעימה לנו ועלינו להכחידה. עם גישה נכונה, ללא אלימות וע"י ניתוב התנהגות הגור לכיוון הרצוי לנו נוכל לגרום לשינוי בהתנהגות הגור מבלי לפגום במערכת היחסים בינינו לגור.

בהצלחה וברכת כלב טוב,

אלון

אלון גלעד - אילוף כלבים חינוך הכלב במשפחה ופיתרון בעיות התנהגות נייד: 0544787081 , אימייל: alon@dogtov.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב